maliënkolder
Dit kunstwerk is gebaseerd op een maliënkolder die ik zag in het Drents Museum in Assen tijdens een tentoonstelling over China.
In dit werk liggen handgeschepte papiertjes van 10 x 10 cm vanuit het midden pansgewijs over elkaar heen. Het papier is met witte acryl geschilderd. Ik heb de papiertjes aan elkaar gezet met zwarte katoenen draad.
Het werk is 1 x 1 m.
raster
Dit kunstwerk is samengesteld uit 48 losse werkjes op handgeschept papier uit Nepal van 16 x 11,5 cm. Achter de losse werkjes zit foamboard zodat het werk iets van de muur komt. Samen is het één rasterwerk geworden. Het hing op een tentoonstelling in Amsterdam. Het was alsof het er voor gemaakt was zo mooi hing het daar.
106 x 106 cm
Sudoku bestaat uit papieren vierkantjes van handgeschept papier van 2 x 2 cm, een soort mozaïek dus.
Ieder blokje van 9 vierkantjes vertegenwoordigt een cijfer uit een sudoku. De zwarte vierkantjes geven het cijfer weer. Dit zijn vier sudoku's.
Er zit een lijst om van wit Eskaboard. Grootte
1 x 1 m.
49 driedimensionale vlakken als afspiegeling van de vierde dimensie. (Ja, net Jan Schoonhoven, maar toch anders.)
Dit is de titel van dit werk.
Ik ben ook groot bewonderaar van Jan Schoonhoven, maar mijn werk is toch op iets anders gebaseerd (lees de tekst over mijn kunst). Het is gemaakt van vierkante doosjes van handgeschept papier en met acryl wit geschilderd.
Grootte 60 x 60 cm.
icoon
Dit werk is ook weer een mozaïek van vierkante stukjes handgeschept papier uit Nepal. Dit werk is geïnspireerd op de Iconen. Iconen hebben een gouden achtergrond met daaronder rode klei waarop het goud is aangebracht. Mijn werk heeft ook een rode achtergrond, daarop is bladgoud van 24 krt aangebracht. Het werk heeft een sterke stralingskracht.
Het heeft een lijst van wit Eskaboard.
Grootte 90 x 90 cm.
'veel geluk'
Dit is een detail van een kunstwerk met stempels in stempellak. De stempel is een Chinees teken voor "Veel geluk". Het papier waarop de stempels zijn gedrukt zijn
5 x 5 cm van handgeschept papier.
In de winkel werd ik geïnspireerd door het formaat van het papier. De stempel had ik al een tijd in huis.
Achter het papier zit steeds een stukje foamboard waardoor ze iets naar voren komen. De ondergrond is beplakt met hetzelfde papier, maar dan iets groter, om in het teken van het raster te blijven.
Het totale werk is 110 x 110 cm. Om het werk zit een lijst van wit Eskaboard.
rood doosje
Dit rode doosje is gevuld met handgeschept papier uit Nepal. Ik heb steeds de zijkant van het papier genomen om het mooie geschepte randje te kunnen gebruiken. Het papier is 16 cm lang en zitten naast elkaar in een doosje beplakt met rood boeklinnen. Ik heb voor het papier heel veel verschillende tinten rood gebruikt.
Grootte 16 x 16 cm.
yves klein
In mijn museumbezoeken raak ik altijd wel geïnspireerd. Yves Klein is zo'n kunstenaar die ik erg bewonder. Vooral zijn kleur blauw. De kleur heeft ook zijn naam, maar ik noem het kobaltblauw.
Zoals u gelezen heeft zijn rasters mijn onderwerp. Rasters kunnen klein zijn, maar ook groot. Dit is een groot raster bestaande uit 9 vellen handgeschept papier van 30 x 30 cm uit Nepal. Erop zit verfpoeder, zodat het heel dof is en nog intenser dan de kleur op zich. Het blijft alleen afgeven, dus niet met je witte overhemd tegen dit kunstwerk gaan staan.
reeks van fibonacci
Ik hou van getallen en getallenreeksen. Deze twee werken zijn gebaseerd op de reeks van Fibonacci. Hij begint met 0 en 1 en vervolgens is elk volgende element van de rij steeds de som van de twee voorgaande elementen. Deze reeks heb ik in deze werken toegepast. Het is opgebouwd uit vierkante stukjes handgeschept papier.
De kruispunten werken heel optisch. In de zwarte zie je op de kruisingen een donkere stip. Op de andere worden de lijnen tussen de zwarte punten verbonden. Dit is een cadeau van het universum.
Beide hebben een lijst van wit Eskaboard en zijn 90 x90 cm.
bandoneon
Dit werk is van verschillende kanten anders te bekijken. Kom je van rechts dan is het zwart, van links is het wit. Zo blijft het werk in beweging, 'Op-Art'. Het zijn halve vellen handgeschept papier uit Nepal met het mooie geschulpte randje naar buiten. Ze zijn naast elkaar geplakt op een harde ondergrond. Zo lijkt het werk op een 'Bandoneon'. De ene kant is geschilderd met witte acryl en de andere kant zwart.
Grootte 1 m x 16 cm.
muizentrappetje
Dit kunstwerk is opgebouwd uit handgeschept papier uit Nepal. Het zijn losse blaadjes van 10 x 10 cm die ik een paar keer heb gevouwen alvorens ik ze heb geschilderd met acryl. Vervolgens heb ik er gaatjes in geprikt om ze aan elkaar te kunnen rijgen. Het werk bestaat uit drie rijen waar de buitenste rijen papier elkaar in het midden overlappen. Het werk is afgesloten met twee hardhouten latjes.
Grootte 25 x 77 cm.
9 doosjes met stippen
Dit werk bestaat uit negen doosjes met een aquarel er in. De doosjes zijn 30 x 30 cm. Op het aquarelpapier heb ik rasters met stippen geschilderd met oostindische inkt. De doosjes zijn van zwartboard gemaakt. De diepte van de doosjes is 2,5 cm.
Grootte ± 75 x 75 cm.
"13 meter nu"
Dit werk heet "13 meter nu". Op een rol Japans papier van 13 meter lang heb ik om de 5 cm (uitgemeten) een verticale lijn uit de hand getrokken en dwars daarop kleine lijntjes getrokken terwijl ik "Nu" zei. Een oefening om in het "Nu" te zijn. De rol is op een zwarte stok gerold en aan het eind zit ook zo'n stok. Het geheel gaat in een doos beplakt met paars boeklinnen en sluit met elastiek die om de doos gaat en twee kralen.
De doos is 20 x 50 cm.
"De sneeuw zal smelten en de
rozen zullen weer bloeien gaan ......."
"De sneeuw zal smelten en de rozen zullen weer bloeien gaan ......." Dat is de titel van dit kunstwerk. De witte rozenblaadjes van satijn zijn geplakt op een ondergrond van handgeschept papier. Ik heb op het papier een raster getekend, maar het raster is niet meer zichtbaar. Dat is vaak in het dagelijks leven zo, dat regelmatigheden niet meer opvallen. Dat vind ik boeiend.
Om het werk zit een lijst van wit glad karton. Grootte 81 x 81 cm.
pauwenogen
Dit is een raster van 81 papiertjes van
10 x 10 cm met daarop een veren pauwenoog geplakt. Het papier is met kobaltblauwe inkt gekleurd. Het blauw kleurt prachtig bij de veren. Achter de papiertjes zit foamboard zodat ze van de muur af komen te staan. Ze zijn met tape op de muur geplakt.
Het werk is ongeveer 1 x 1 m.
natuurlijk raster
Twee paneeltjes met gedroogde bladeren uit de natuur. Rechts met bamboe bladeren uit Amsterdam voor mijn deur, de andere zijn bladeren van de tulpenboom uit de tuin van Kasteel het Nijenhuis in Heino. De bladeren zelf hebben een raster in zich en de afbeelding zelf is ook een raster, weliswaar niet regelmatig. Beiden zijn geschilderd met witte acryl. Eromheen een lijst van wit Eskaboard.
Grootte 59 x 59 cm.
"Kunst als pijnstiller"
"Kunst als pijnstiller" heet dit werk. Dat is letterlijk opgevat. Het werk bestaat uit een mozaïek van papier en op ieder vlakje is een paracetamol geplakt. Bij het Kruidvat begonnen ze mij al argwanend aan te kijken als ik weer voor paracetamol kwam. Het werk is 90 x 90 cm. Om het werk zit een lijst van Eskaboard.
serie rasters
Dit is een serie rasters die ieder op zich kunnen staan, maar ook heel mooi zijn bij elkaar. Het formaat is steeds 30 x 30 cm. Het materiaal is steeds handgeschept papier uit Nepal. Vooral de randen van het papier vind ik prachtig en vormen een extra toevoeging. Ik heb me uitgeleefd in de materiaalkeuze. Alles wat ik op het papier kon naaien heb ik gebruikt. Maar soms heb ik in het papier geprikt of gesneden enz. Achter het werk zit een tweede laag papier en een plankje met ophangsysteem. Zo komen ze iets van de muur af. Hieronder volgen de werken apart. De prijzen liggen tussen de € 100,- en € 150,-. Er zijn ook werkjes verkocht. Bel me als je interesse hebt.
Een ingewikkeld raster om uit te rekenen. Streepjes die haaks op elkaar staan, geborduurd met katoenen draad. Daarna geschilderd met acryl.
Gevonden voorwerpen van het strand vastgezet met nylon draad afkomstig van dik touw die ik ook op het strand vond.
Kleine knoopjes en zwart garen. Het werkje heb ik niet afgemaakt, zodat het raster zichtbaar is gebleven aan de onderkant. Op deze manier is het hele vel opgedeeld met deze gaatjes.
De lijnen van het raster heb ik ingesneden zodat ze los kwamen te zitten. Daartussen heb ik een zwart geschilderd vel ertussen geschoven.
Ik had een nieuwe naaimachine gekocht, maar de oude spoeltjes pasten daar niet in. Daar wist ik wel raad mee.
Draad van papier heb ik door de gaatjes getrokken. Op deze manier kun je de regelmaat van het raster in het papier niet meer zien.
Detail van een werkje met zwarte kraaltjes op een zwarte achtergrond. Ieder kraaltje is erop genaaid. Er ontstaat een bas-reliëf door het volume van de kraaltjes.
Alle knopen uit een knopendoos, gekocht in de thriftstore in Bonners Ferry in Idaho. De dochter van mijn man woonde daar. Ik heb ze willekeurig opgenaaid en bij het naaien realiseerde ik mij dat ze van gedragen kleding kwamen. Wanneer ze leefden wist ik niet, maar ik zag dat ze ouderwets waren en heel eenvoudig. Vaak gewassen. Een paar veiligheidsspeldjes die er ook in zaten heb ik aan de zijkant bevestigd.
Bij een oud vervallen huisje vonden we dit blad. Alle cellulose was vergaan, alleen de nerven waren er nog. Ik heb het blad opgeplakt en daarna belegd met 24 krt bladgoud.
Detail van een werkje van 30 x 30 cm met de ruggen van een boek. Ik heb de katernen uit het boek gescheurd en op het vel papier geplakt. Lekker ruig raster
Gekleurde kraaltjes van de Hema. Ik vond de kleuren prachtig, anders dan in de kralenwinkel. Ik heb ze stuk voor stuk opgenaaid en later een draad door iedere rij gehaald zodat ze recht naast elkaar liggen.
Detail van een werkje van 30 x 30 cm met plastic vliegen uit de feestwinkel. Ze vliegen niet weg en zoemen ook niet.